RSS

Firma przez internet – jak założyć cz. II

25 Sier

Co to jest profil zaufany

Osoba fizyczna, chcąc założyć firmę, musi złożyć wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Prowadzą ją gminy. Wniosek możemy złożyć tradycyjną drogą, dostarczając go do urzędu. Można też do urzędu wysłać elektronicznie formularz bez elektronicznego podpisu, ale w ciągu siedmiu dni trzeba go potwierdzić w urzędzie gminy. Mamy też najwygodniejszy sposób – wysłanie przez internet formularza z elektronicznym potwierdzeniem zawartości, czyli tak zwanym profilem zaufanym.

  • Co to jest: Profil zaufany jest metodą potwierdzania naszej tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Jest tak samo ważny, jak podpis odręczny. Profil zaufany jest bezpłatny, w przeciwieństwie do dość drogiego, obowiązującego do tej pory kwalifikowanego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem.
  • Jak go uzyskać: Od 9 czerwca 2011 roku można złożyć wniosek o uzyskanie profilu zaufanego w serwisie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (www.epuap.gov.pl). Istnieją dwa sposoby uzyskania profilu zaufanego. Pierwszy polega na założeniu konta na platformie oraz na wypełnieniu wniosku o założenie profilu zaufanego. Po wysłaniu wniosku o profil zaufany trzeba potwierdzić tożsamość. Wybieramy punkt potwierdzający i idziemy do niego z dowodem osobistym lub paszportem w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku. Lista punktów potwierdzających (jest ich 564) znajduje się na stronie ePUAP. Są to urzędy wojewódzkie, oddziały ZUS, urzędy skarbowe, konsulaty, a także urzędy gmin.
    Z drugiego sposobu mogą korzystać osoby, które mają kwalifikowany podpis elektroniczny. Wypełniając wniosek o założenie profilu zaufanego, sami – za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem kwalifikowanym – potwierdzają swoje dane. Nie muszą więc iść do punktu potwierdzeń.
  • Jak długo jest ważny: Okres ważności profilu zaufanego wynosi trzy lata. Każdy ma możliwość przedłużenia jego ważności o kolejny okres.

Co to jest ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Aby móc skorzystać z zasobów tego systemu, musimy założyć konto na stronie internetowej http://www.epuap.gov.pl

Najprostszym narzędziem w serwisie ePUAP jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP), która umożliwia wysyłanie elektronicznych pism do urzędów.

Co załatwimy przez ePUAP

Na http://www.epuap.gov.pl znajdziemy spis spraw posegregowanych według sytuacji życiowych.

Możemy też skorzystać z alfabetycznej listy spraw lub wyszukiwarki na górze głównej strony ePUAP. Jednak nie wszystkie sprawy (mimo że są na liście) możemy załatwić przez internet. Najpierw musimy upewnić się, czy nasza jednostka samorządu terytorialnego może rozpatrzyć wniosek przez internet. Wpisujemy więc nazwę miejscowości, gminy lub delegatury, w której chcemy załatwić sprawę.

Jeżeli danej sprawy nie można załatwić, pojawia się informacja: „Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości”. Urzędy same zdecydują, jakie usługi świadczą z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.

Jednak podobno lista spraw, które będzie można załatwić elektronicznie, ma systematycznie rosnąć.

Lista spraw możliwych do załatwienia przez serwis ePUAP jest dość długa, co jednak nie znaczy, że każdy może korzystać z tych ułatwień. Ważne jest jeszcze, co jest obsługiwane przez jednostkę samorządu terytorialnego (nasz urząd), dlatego zawsze musimy podać miejsce naszego zamieszkania.

Sprawy obsługiwane przez ePUAP

  • praca i zatrudnienie – poszukiwanie pracy
  • przedsiębiorczość –  uzyskanie dofinansowania z UE, uzyskiwanie zezwoleń i koncesji, wpis do ewidencji działalności gospodarczej
  • motoryzacja i prawo jazdy – uzyskiwanie pozwoleń, zezwoleń i licencji, rejestracja pojazdu, wydanie prawa jazdy, wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy
  • obywatelskie i rodzinne – jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tak zwane becikowe), rejestracja urodzeń, sporządzenie aktu zgonu, dopisanie do spisu wyborców, odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego, przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego
  • edukacyjne –  wniosek o stypendium szkolne, dofinansowanie zakupu podręczników, rejestracja na uczelnię wyższą
  • budowlane i mieszkaniowe – pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, nadanie numeru porządkowego nieruchomości, przyznanie dodatku mieszkaniowego
  • podatki, opłaty i cła, na przykład rozliczenie podatku dochodowego od osób
    fizycznych
  • inne sprawy urzędowe – korespondencja z urzędem (na przykład odwołania i zażalenia)

Zakładamy własną firmę

Własnej firmy nie założymy przez ePUAP. Służy do tego inny serwis znajdujący się pod adresemhttp://www.firma.gov.pl Po wpisaniu tego łatwego do zapamiętania adresu zostajemy przeniesieni na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. CEIDG jest prowadzona przez Ministerstwo Gospodarki. Zastępuje dotychczasową ewidencję działalności gospodarczej prowadzoną w gminach, ze względu na miejsce zamieszkania osoby otwierającej działalność.
Przedsiębiorca może rozpocząć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Opowiada o tym film zamieszczony w serwisie pod adresem http://www.youtube.com/user/CEIDG, gdzie dokładnie wytłumaczone jest, jak przebiega proces elektronicznej rejestracji.

Serwis CEIDG zastępuje tak zwane jedno okienko, dzięki któremu teoretycznie można było założyć firmę w krótkim czasie, udając się tylko do jednego urzędu. W rzeczywistości jedno okienko nie sprawdziło się – załatwienie sprawy trwało długo, a instytucje miały kłopoty z przesyłaniem sobie informacji. Dzięki CEIDG ma się to zmienić. I wszystko na to wskazuje, że tak właśnie już jest.

Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie

  • wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
  • zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);
  • oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
  • zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Zakładamy konto w serwisie www.epuap.pl

Jeśli chcemy korzystać ze wszystkich usług oferowanych przez platformę ePUAP, należy dokonaćrejestracji i założyć konto.

1. W okno wyszukiwarki wpisujemy adres http://epuap.gov.pl. W górnym prawym rogu klikamy na przycisk Zarejestruj się.

rys1-konto-epuap.gif

2. Wypełniamy formularz, podając imię, nazwisko, adres e-mail, podajemy także nasz login i hasło. Następnie przepisujemy w puste pole tekst widoczny na obrazku oraz wstawiamy zaznaczenie przy opcji (patrz obrazek poniżej).

rys2-konto-epuap.gif

Na koniec klikamy na Załóż konto.

3. Wyświetla się informacja, że nasze konto zostało założone. Musimy teraz jeszcze wybrać typ konta, z jakiego chcemy korzystać: dla osoby fizycznej, osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Jeśli jeszcze nie mamy firmy, zaznaczamy pierwszy typ konta.

Następnie wypełniamy krótki formularz (nie musimy podawać wszystkich danych, tylko te, przy których znajduje się czerwona gwiazdka). Na koniec klikamy na Zapisz. Mamy już konto.

rys3-konto-epuap.gif

Material pochodzi z  http://www.komputerswiat.pl
Reklamy
 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu Sierpień 25, 2011 w Uncategorized

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: